2012. № 4 (4). P. 114—118

 

13.00.00 PEDAGOGIC SCIENCES

UDC 372.4

Hopreninova Valentina Alekseevna, Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor
Orenburg State Pedagogical University

 

BUILDING CORE COMPETENCIES IN PRIMARY SCHOOL CHILDREN IN THE ANALYSIS OF A LITERARY TEXT

Abstract

The article describes methodological approaches to the formation of the reading competence of primary school children at the lessons of literary reading. The implementation of this approach to the analysis of a literary text provides the formation of such a core competence as understanding and the converting of the received information.

Key words

Readers’ skills, reading activity, literary analysis, vivid art form, emotional experience, perceived levels of a literary text, reading competence, core competencies.

The full text of the article PDF (Russian)

 

References

1. Как проектировать универсальные учебные действия в начальной школе: от действия к мысли : пособие для учителя / А. Г. Асмолов, Г. В. Бурменская, И. А. Володарская [и др.]; под ред. А. Г. Асмолова. М. : Просвещение, 2008.
2. Матвеева Е. И. Учим младшего школьника понимать текст. М. : ВАКО, 2005.
3. Методические основы языкового образования и литературного развития младших школьников / под общ. ред. Т. Г. Рамзаевой. СПб., 1997.
4. Планируемые результаты начального общего образования / Л. Л. Алексеева [и др.] ; под ред. Г. С. Ковалевой, О. Б. Логиновой. М. : Просвещение, 2009.
5. Примерные программы начального общего образования : в 2 ч. Ч. 1. М. : Просвещение, 2008.
6. Рыжкова Т. В. Литературное развитие младших школьников : учеб. пособие. СПб. : РГПУ им. А. И. Герцена, 2006.
7. Селевко Г. Компетентности и их классификация // Народное образование. 2004. № 4. С. 138.