Prokofyeva Alla Georgievna, Doctor of Pedagogical Sciences, Professor
Orenburg State Pedagogical University
LITERARY WORK AS A FORM OF REGIONAL NATURAL STUDIES OF SCHOOLCHILDREN
Abstract
The author proves that turning to literary work, which is one of the methods of teaching literature in regional studies and exploratory activity, contributes both to the development of the imagination, personal potentials of schoolchildren, and the development of specific research skills that define a creative person. The author suggests a pilot-tested stepwise system (from 5th to 11th form) of creative works on regional natural history helping the literary development of students.
Key words
Literary art, regional natural studies, search, imagination, personal meaning, types of literary works of regional history, method of studying literature.
1. Фохт-Бабушкин Ю. У. Искусство и духовный мир человека (Об особенностях воздействия искусства на личность). М., 1982.
2. Лейбсон В. И. Руководство литературно-творческим развитием школьников на уроках // Изучение творчества писателя в старших классах / под ред. Е. В. Квятковского и Н. А. Кушаева. М., 1981.
3. Янко М. Д. Литературное краеведение. М., 1965.
4. Методические рекомендации по литературно-творческому развитию школьников во внеклассной работе / сост. В. И. Лейбсон. М., 1984.
5. Лейбсон В. И. Развитие речи и расширение кругозора школьников в процессе внеклассного внешкольного литературного творчества // Развитие речи учащихся 4—10 классов в процессе изучения литературы в школе / сост. В. Я. Коровина. М., 1985.
6. Терентьева Н. П. Система внеклассной работы по изучению жизни и творчества А. С. Пушкина (5—8 классы) : автореф. дис. … канд. пед. наук. СПб., 1991.
7. Подарок моему городу : сб. творческих работ членов литературного кружка «Фантазеры» / рук. И. Н. Санникова. Оренбург, 1996.
8. «Возьмёмся за руки, друзья» : сб. творческих работ членов литературного кружка «Фантазеры». Оренбург, 1996.