2013. № 4 (8). P. 172—178

 

13.00.00 PEDAGOGIC SCIENCES

UDC 37.013

Meshcheryakova Irina Nikolaevna, Candidate of Pedagogical Sciences
Orenburg State Pedagogical University

 

HUMANITARIAN INFORMATION AND EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF PRE-SCHOOL EDUCATIONAL INSTITUTIONS

Abstract

This paper describes the peculiarities of creating and updating humanitarian educational environment at pre-school educational institutions. The author examines the relationship of the conceptual field elements of creating and updating humanitarian educational environment at a pre-school education. Based on the analysis the article provides information about the purpose, content, structure and properties of humanitarian educational environment at pre-school educational institutions as a prerequisite for the implementation of federal government requirements to the conditions of the basic educational program of pre-school education.

Key words

Educational environment, information environment, humanitarian information and educational environment, humanitarianism, openness, consistency.

The full text of the article PDF (Russian)

 

References

1. Андреев А. А. Педагогика высшей школы. Новый курс. М. : Моск. междунар. ин-т эконометрики, информатики, финансов и права, 2002. 264 с.
2. Атанасян С. Л., Григорьев С. Г., Гришкун В. В. Теоретические основы формирования информационной образовательной среды педагогического вуза // Информационная образовательная среда. Теория и практика: Бюллетень Центра информатики и информационных технологий в образовании ИСМО РАО. М. : ИСМО РАО, 2007. Вып. 2. С. 5—14.
3. Беляев Г. Ю. Педагогическая характеристика образовательной среды в различных типах образовательных учреждений. М. : ИЦКПС, 2000.
4. Виды сред в образовании [Электронный ресурс] // Курс подготовки модераторов для системы дистанционного обучения / под рук. Е. С. Полат. URL: http://courses.urc.ac.ru/eng/u7-9.html.
5. Единое окно доступа к образовательным ресурсам. Глоссарий педагогических терминов [Электронный ресурс]. URL: http//www.window.edu.ru/window/glossary.
6. Зенкина С. В. Информационно-образовательная среда как фактор повышения качества образования // Педагогика. 2008. № 6. С. 22—28.
7. Кулюткин Ю., Тарасов С. Образовательная среда и развитие личности // Новые знания. 2001. № 1. С. 6—7.
8. Патаракин Е. Д. Коллективная творческая деятельность в среде сетевых сообществ как новая составляющая системы непрерывного образования // Информатизация общего, педагогического и дополнительного образования (СИО-2006) : сб. тр. междунар. науч.-метод. симпозиума. Мальта, 2006.
9. Приказ Министерства образования и науки Российской Федерации (Минобрнауки России) от 23 ноября 2009 г. № 655 «Об утверждении и введении в действие федеральных государственных требований к структуре основной общеобразовательной программы дошкольного образования».
10. Приказ Минобрнауки РФ от 20.07.2011 г., № 2151 «Об утверждении федеральных государственных требований к условиям реализации основной общеобразовательной программы дошкольного образования» (Зарегистр. в Минюсте РФ 14.11.2011 г., № 22303).
11. Роберт И. В. Толкование слов и словосочетаний понятийного аппарата информатизации образования // Информатика и образование. 2004. № 5. С. 22—29.
12. Tavstukha O. G., Muratova A. A. Updating of Education for Sustainable Development by the Ideas of Humanitarization // Meta-Subject and Futuristic Orientation. Middle-East Journal of Scientific Research. 2013. N. 14 (6). P. 847—851.