2013. № 4 (8). P. 123—130

 

09.00.00 PHILOSOPHIC SCIENCES

UDC 101.1:37

Romanenko Inna Borisovna, Doctor of Philosophy, Professor
Herzen State Pedagogical University of Russia

 

HUMANIZATION OF EDUCATION AND THE DEFICIT OF THE YOUTH VALUES

Abstract

The article discusses the possibility of overcoming the youth values deficit within the development of modern education. The author analyzes the nature of humanities and social sciences specifying the subject field of sociohumanitarian knowledge as well as the world perception of a modern man.

Key words

Humanization of education, values, youth culture, humanities, social sciences, socio-cultural identity, infantilization of society, new forms of deficit.

The full text of the article PDF (Russian)

 

References

1. Барсукова Е. Н., Романенко И. Б. Социокультурная идентичность и национальный менталитет: урбантропологический подход // Общество. Среда. Развитие. 2012. № 4 (25). С. 193—197.
2. Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. М. : Искусство, 1979. 421 с.
3. Бибихин В. В. Другое начало. СПб. : Наука, 2003. 430 с.
4. Воронов А. М., Горбунова И. Б., Камелис А., Романенко Л. Ю. Музыкально-компьютерные технологии в школе цифрового века // Вестник Иркутского государственного технического университета. 2013. № 5. С. 240—246.
5. Герцен А. И. Русские немцы и немецкие русские // Соч. : в 9 т. М. : Гослитиздат, 1958. Т. 7. С. 263—309.
6. Гончарко Д. Н. Кризис репрезентации в этике // Вестник Ленинградского государственного университета им. А. С. Пушкина, 2009. Т. 1, № 3. С. 106—112.
7. Гончарко О. Ю. Диалог и псевдодиалог как форма изложения аристотелевской логики в Византии // Вестник Русской христианской гуманитарной академии. 2013. Т. 14, вып. 3. С. 224—230.
8. Горичева Т. Только в России есть весна!: О трагедии современного Запада: Дневники: 1980—2003. М. : Русский Хронограф, 2006. 462 с.
9. Масловская С. В. Культурно-антропологическая идея модернизации современного дополнительного профессионального образования педагога // Интеллект. Инновации. Инвестиции. 2013. № 2.
10. Романенко И. Б. Социокультурная идентичность и духовно-нравственное воспитание (размышления о статье Д. К. Бурлаки «Духовно-фундированное образование в постсекулярном пространстве») // Вестник Русской христианской гуманитарной академии. 2013. Т. 14, вып. 2. С. 65—72.
11. Романенко И. Б. Образовательные парадигмы в истории античной и средневековой философии. СПб. : Изд-во РХГИ, 2002. 308 с.
12. Романенко Ю. М. Захваченность событием // Вестник Ленинградского государственного университета им. А. С. Пушкина. 2013. № 2. С. 13—24.
13. Тоффлер Э. Футурошок. СПб. : Лань, 1997. 426 с.
14. Федотова В. Г. Социогуманитарная наука и развитие общества // Материалы международной конференции «Логика, методология, философия науки». Обнинск, 1995. С. 3—14.
15. Фуко М. Слова и вещи: Археология гуманитарных наук. М. : Прогресс, 1977. 405 с.
16. Эриксен Т. Х. Тирания момента. Время в эпоху информации. М. : Весь мир, 2003. 321 с.