Sotova Irina Alekseevna, Doctor of Pedagogical Sciences, Associate Professor
Ivanovo State University
TESTS TO MEASURE STUDENTS’ ACHIEVEMENTS IN SPEECH STUDIES AND THEIR TEACHING POTENTIAL
Abstract
The article discusses the possibility of using tests as a means of training and supervision in Speech Studies, reveals the conditions under which students develop a general universal act of educational self-control.
Key words
Test, monitoring function, teaching potential of tests, self-control, speech self-control, tests on Speech Studies, evaluation of students’ achievements in a written speech activity.
1. Гальперин П. Я. Методы обучения и умственное развитие ребёнка. М. : Изд-во МГУ, 1985. 45 с.
2. Капинос В. И., Сергеева Н. Н., Соловейчик М. С. Развитие речи: теория и практика обучения: 5—7 классы : кн. для учителя. М. : Просвещение, 1991. 342 с.
3. Майоров А. Н. Теория и практика создания тестов для системы образования. М. : Интеллект-центр, 2001. 296 с.
4. Мусницкая Е. В. Сто вопросов к себе и к ученику : кн. для учителя [ин. яз.]. М. : Дом педагогики, 1996. 192 с.
5. Мучник Б. С. Культура письменной речи: Формирование стилистического мышления : пособие для учащихся 10—11 кл. сред. школ, гимназий. 2-е изд., испр. и доп. М. : Аспект Пресс, 1996. 175 с.
6. Сотова И. А. Мотивация самоконтроля над качеством письменного текста // Русский язык в школе. 2007. № 4. С. 8—14.
7. Сотова И. А. Речевые ошибки (материал для размышлений ученика и учителя) // Русский язык в школе. 2005. № 2. С. 16—23.
8. Сотова И. А. Формирование речевого самоконтроля // Русский язык в школе. 2003. № 1. С. 3—12.
9. Формирование универсальных учебных действий в основной школе: от действия к мысли. Система заданий : пособие для учителя / под ред. А. Г. Асмолова. М. : Просвещение, 2010. 159 с.
10. Эльконин Д. Б. Развитие устной и письменной речи учащихся / под ред. В. В. Давыдова, Т. А. Нежновой. М. : ИНТОР, 1998. 112 с.