2013. № 4 (8). P. 207—212

 

13.00.00 PEDAGOGIC SCIENCES

UDC 372

Tavstukha Olga Grigorievna, Doctor of Pedagogical Sciences, Professor
Orenburg State Pedagogical University
Muratova Anzhelika Arturovna, Candidate of Pedagogical Sciences
Orenburg State Pedagogical University

 

PECULIARITIES OF PRESCHOOL TRAINING WITHIN MODERNIZATION OF EDUCATION

Abstract

The article reveals the peculiarities of preschool training within the modernization of preschool education: selection of contents and pedagogical techniques, definition of results. The methodological basis of preschool training determines the Modernization concept of regional preschool education system in the Orenburg region. The practical material of the article presents the analysis of additional preschool educational programs created within the “Modernization of Municipal Systems of Preschool Education” project.

Key words

Preschool training, worthiness of children’s age, modernization of preschool education, additional educational program.

The full text of the article PDF (Russian)

 

References

1. Бережнова О. В., Тимофеева Л. Л. «Школа будущего первоклассника»: задачи, проблемы, направления реформирования [Электронный ресурс] // Начальная школа плюс до и после. 2012. № 9. URL: http://www.school2100.ru/upload/iblock/230/23018dfec948b4598afdad6ea4dbae53.pdf.
2. Делор Ж. Образование: необходимая утопия // Педагогика. 1998. № 5. С. 32—47.
3. Доклад о ходе осуществления стратегии ЕЭК ООН для образования в интересах устойчивого развития [Электронный ресурс]. URL: http://www.unece.org/env/esd/Implementation/reportsGov/Rus.Federation.Ru.pdf.
4. Зибарова Ю. Э., Тупичкина Е. А. Модель психолого-педагогического сопровождения предшкольной подготовки в условиях сельской школы // Перспектива-2010 : ежегодник. Армавир, 2011. Вып. 1. С. 26—33.
5. Концепция модернизации региональной системы дошкольного образования Оренбургской области / авт.-разработчики: Н. К. Зотова, Е. А. Ганаева, О. Г. Тавстуха, Е. В. Михеева, С. В. Масловская, А. А. Муратова. Оренбург : Изд-во ОГПУ, 2011. 24 с.
6. Концепция предшкольного образования в образовательной программе «Школа 2100» [Электронный ресурс] // Начальная школа плюс до и после. 2006. № 8. URL: http://www.school2100.ru/upload/iblock/457/457b7f3afa43c3e27e748b68e2eaba6f.pdf7.
7. Масловская С. В. Разработка и реализация культурно-антропологических практик в системе ДОУ : учеб.-метод. пособие. Оренбург : ФГБОУ ВПО «ОГПУ», ИПК и ППРО, 2012. 61 с.
8. Федеральные государственные требования к структуре основной общеобразовательной программы дошкольного образования / Мин-во образования и науки Рос. Федерации. М. : Просвещение, 2012. 14 с.
9. Tavstukha O. G., Muratova A. A. Updating of Education for Sustainable Development by the Ideas of Humanitarization, Meta-Subject and Futuristic Orientation // Middle-East Journal of Scientific Research. 2013. № 14 (6). P. 847—851.