2013. № 4 (8). P. 136—141

 

10.00.00 PHILOLOGICAL SCIENCES

UDC 81’42

Vakhrusheva Marina Ivanovna, Candidate of Philology, Associate Professor
Orenburg State Pedagogical University
Mushinskaya Anna Sergeevna, Candidate of Pedagogical sciences
Orenburg Law College (College)

 

TYPES OF PARATEXTUAL RELATIONS BETWEEN THE HEADLINE AND THE TEXT IN A PUBLICIST ARTICLE

Abstract

The article dwells on paratextual relations between the headline and the text in a publicist article. Allusions and reminiscences in headlines are considered as intertextual means.

Key words

Headline, intertextuality, paratextuality, allusion, reminiscence.

The full text of the article PDF (Russian)

 

References

1. Вахрушева М. И., Епифанцева А. С. Поле интертекстуальности // Вестник Оренбургского государственного педагогического университета. 2006. № 2. С. 40—46.
2. Коньков В. И. Речевая структура газетного текста. СПб. : Изд-во С.-Петерб. ун-та, 1995. 158 с.
3. Куек Ф. А. Языковые средства газетного дискурса: лексико-семантический и прагматический аспекты : дис. … канд. филол. наук : 10.02.19. Краснодар, 2005. 155 с.
4. Олизько Н. С. Типология интертекстуальных отношений // Интертекст в художественном и публицистическом дискурсе : сб. докл. междунар. науч. конф. (Магнитогорск, 12—14 нояб. 2003 г.). Магнитогорск : Изд-во МаГУ, 2003. С. 59—63.
5. Ушникова О. В. Информационная и воздействующая функция публицистики // Studia Linguistica. Проблемы теории европейских языков. СПб. : Тригон, 2001. Вып. 10. С. 434—437.