Polkina Svetlana Nikolayevna, Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor
Orenburg State Pedagogical University
MOTIVES FOR READING IN THE STRUCTURE OF READING ACTIVITIES OF STUDENTS AT LITERATURE LESSONS
Abstract
The article dwells on the readers’ specific activities at the lessons of literature. Special attention is paid to the characterization of the motive in the componential complex of reading activities. The paper provides the results of the study of students’ interest in reading and types of reading.
Key words
Readers’ activity, motives for reading, interest, diagnostics.
1. Асмус В. Ф. Чтение как труд и творчество // Вопросы теории и истории эстетики. М. : Искусство, 1968. 654 с.
2. Беляева Л. И. Мотивы чтения и критерии оценки произведений художественной литературы у различных категорий читателей // Художественное восприятие. Л., 1971. Сб. 1. С. 162—176.
3. Бородина В. А. Технология созидающего чтения : материалы к творческой лаборатории форума специалистов библиотек России, обслуживающих детей и юношество, «451 градус по Фаренгейту»: взгляд из XXI века / Псковская обл. б-ка для детей и юношества им. В. А. Каверина. Псков, 2009. 36 с.
4. Примерная основная образовательная программа образовательного учреждения. Основная школа / [сост. Е. С. Савинов]. М. : Просвещение, 2011. 342 с.
5. Рубакин Н. А. Избранное : в 2 т. Т. 2. М. : Книга, 1975. 280 с.
6. Светловская Н. Н. Введение в науку о читателе. М. : Мегатрон, 1997. 156 с.
7. Учим успешному чтению. Рекомендации учителю : пособие для учителей общеобразовательных учреждений / Т. Г. Галактионова [и др.]. М. : Просвещение, 2011. 88 с.
8. Федорова Т. В. Совершенствование читательской деятельности учащихся старших классов на уроках литературы : дис. … канд. пед. наук. М., 2003. 196 c.