Vestnik of Orenburg State Pedagogical University. Electronic Scientific Journal. 2014. № 1 (9). P. 171—182

 

13.00.00 PEDAGOGIC SCIENCES

UDC 372.882

Bryakova Irina Evgenyevna, Doctor of Pedagogical Sciences, Professor
Orenburg State Pedagogical University
Kalabaeva Natalya Vasilyevna, a top-rank teacher of Russian and Literature
Komarovsky Secondary General School

 

THE STUDY OF THE PROLOGUE TO THE POEM BY A. S. PUSHKIN «RUSLAN AND LYUDMILA» IN THE 5th FORM. LESSON-EXPOSURE OF THE CREATIVE WORLD OF THE POET

Abstract

The article presents a different approach to the study of Pushkin’s text — a culturological one, based on pagan traditions of the Slavonic people. Immersing into the creative world of the poet (language, the system of images) via the dialogue with the author, the text, the teacher, performing a mental experiment in the imagery space, the student acquires a new system of values and learns to see the eternal problems of existence. Being in the process of educational dialogue between cultures, the student becomes a searcher. The interaction of cultures requires own outlook to connect it with the author’s one.

Key words

Dialogue of cultures, lesson-dialogue, mental experiment, Slavonic Vedic images, graded narrowing of images, literary space, mirror regularity.

The full text of the article PDF (Russian)

 

References

1. Афанасьев А. Н. Древо жизни: Избранные статьи / подгот. текста и коммент. Ю. М. Медведева. М. : Современник, 1983. 464 с.
2. Брюсов В. Я. Собр. соч. : в 7 т. М., 1975. Т. 7.
3. Виноградов В. В. Стиль Пушкина. М. : Гос. изд-во худож. лит., 1941. 620 c.
4. Голубков В. В. Методика преподавания литературы. М., 1962. С. 99—102.
5. Елеонский С. Ф. «У лукоморья», «Сказка о мертвой царевне» // Литературное чтение в школе. М., 1954.
6. Коровина В. Я. Изучение сказок Пушкина в школе // Произведения А. С. Пушкина в школе. Кн. для учителя / сост. В. Я. Коровина. М. : ООО «Классикс Стиль», 2002. Ч. 1. С. 233—243.
7. Литература. Рабочие программы. Предметная линия учебников под редакцией В. Я. Коровиной. 5—9 классы : пособие для учителей образовательных учреждений. М. : Просвещение, 2011. 160 с.
8. Маранцман В. Г. Изучение творчества А. С. Пушкина в школе. На пути к А. С. Пушкину: пособие для учителя и учащихся : в 2 ч. М. : Гуманит. издат. центр ВЛАДОС, 1999. Ч. 1.
9. Мещерякова Н. Я. Об изучении сказок Пушкина // Изучение литературы в IV классе. М., 1975.
10. Никольский В. А. Очерки преподавания литературы в средней школе. М., 1958. С. 28—31.
11. Пушкин А. С. Собрание сочинений : в 10 т. М., 1974—1978. Т. 6.
12. Пушкин А. С. Сочинения. Академия поэзии. Международная ассоциация художественных искусств. М. : Моск. писатель, 1988. 800 с.
13. Рыбникова М. А. Очерки по методике литературного чтения. М. : Просвещение, 1985. 287 с.
14. Соколов Б. М. Композиция лирической песни // Русская фольклористика. Хрестоматия для вузов / сост. С. И. Минц, Э. В. Померанцева. М., 1965.
15. Святая Русь. Большая энциклопедия Русского Народа. Русское мировоззрение / гл. ред., сост. О. А. Платонов. М. : Правосл. изд-во «Энциклопедия русской цивилизации», 2003. 1008 с.
16. Стоюнин В. Я. Хрестоматия к руководству для теоретического изучения литературы : в 2 ч. СПб., 1879.
17. Шанский Н. М., Боброва Т. А. Школьный этимологический словарь русского языка: Значение и происхождение слов. 2-е изд. М. : Дрофа : Русский язык, 1997. 400 с.
18. Энциклопедия символов / сост. В. М. Рошаль. М. : АСТ ; СПб. : Сова, 2006. 1007 с.