Vestnik of Orenburg State Pedagogical University. Electronic Scientific Journal.2014. № 3 (11). P. 88—94
10.00.00 PHILOLOGICAL SCIENCES
UDC 81
Kozma Margarita Petrovna, Сandidate of Philological Sсiences, Senior Lecturer
Orenburg State Pedagogical University Romanova Lilia Gennadievna, Candidate of Philological Sciences, Senior Lecturer
Orenburg State Pedagogical University
IRONY AS THE MEANS OF CREATING POLYPHONIC TEXTS
Abstract
A text can be viewed upon as information, having a certain message. Different stylistic devices, e.g. irony, help to focus our attention on a certain part of discourse. Ironical subtext arises as a result of a certain combination of text components. Their senses correlate and give rise to new semantic meanings, which are hidden behind the text. A successful understanding of the text depends on the right reader’s decoding of the author’s information. In the article the text polyphony is characterized and based upon the examples of the ironical subtext. The linguistic side of the polyphonic text hasn’t been studied well yet. The scientific novelty is in the revelation of textuallinguistic means of forming the text polyphony.
1. Антипов Г. И., Донских О. А., Марковина И. Ю., Сорокин Ю. А. Текст как явление культуры. Новосибирск, 1989. 196 с.
2. Арнольд И. В. Стилистика современного английского языка. М., 1990. 306 с.
3. Большая Советская Энциклопедия [Электронный ресурс]. М. : Большая Российская Энциклопедия, 2003. 3 электрон. опт. диска.
4. Ермакова О. П. Ирония и словообразование // Slavische Wortbildung: Semantik und Kombinatorik. London ; Hamburg : Münster, 2002. S. 403—412.
5. Козьма М. П. Подтекст как вторичная моделирующая система (на материале произведений английских и американских писателей) : дис. … канд. филол. наук. Самара, 2009. 204 с.
6. Лихачев Д. С. Об искусстве слова и филологии. М. : Высшая школа, 1989. 207 с.
7. Лотман Ю. М. Текст как динамическая система // Структура текста-81 : тез. симпозиума. М., 1981. С. 104—105.
8. Мазель Л. А. О двух важных принципах художественного воздействия // Советская музыка. 1964. № 3. С. 47—54.
9. Тер-Минасова С. Г. Язык и межкультурная коммуникация : учеб. пособие. М. : Слово/Slovo, 2000. 624 с.
10. Харченко В. К. Разграничение оценочности, образности, экспрессии и эмоциональности в семантике слова // Русский язык в школе. 1976. № 3. С. 66—71.
11. Шехтман Н. А. Понимание речевого произведения и гипертекст. Оренбург : Изд-во ОГПУ, 2005. 168 с.
12. Эко У. Роль читателя. Исследования по семиотике текста. СПб. : Симпозиум, 2007. 502 с.
13. Aldington R. Death of a Hero. M. : Vyssaja skola, 1985. 350 p.
14. Chandler R. Farewell my lovely. Moscow : Raduga Publishers, 1983. 368 p.
15. Huxley A. Point Counter Point. London : Vintage, 2004. XIV, 569 p.
16. Lots J. Linguistics: Symbols Make Man // Studia Linguistica. 1961. № 9. P. 4.
17. Wodehouse P. G. Carry on, Jeeves. Moscow : Jupiter-Inter, 2004. 236 p.