Vestnik of Orenburg State Pedagogical University. Electronic Scientific Journal. 2014. № 2 (10). P. 113—120

 

07.00.00 HISTORICAL SCIENCES AND ARCHEOLOGY

UDC 94(470.56) “186/187”

Lyubichankovskiy Sergey Valentinovich, Doctor of Historical Sciences, Professor
Orenburg State Pedagogical University

 

ORGANIZATION OF EDUCATIONAL PROCESS, MANAGEMENT AND FINANCING OF THE ORENBURG FEMALE GYMNASIUM DURING POST-REFORM PERIOD

Abstract

The paper is about the process of creating the first Orenburg female gymnasium. It analyzes the organization of the educational process, the management structure and financing features of this educational institution during the post-reform period. The quantitative structure of the institution is described and the characteristics of its administration is given. The paper shows the role of the School Board in the formation of the Orenburg female gymnasium, as well as assesses the value of this institution for the development of female education in the Orenburg region.

Key words

Female education, post-reform period, Orenburg region, gymnasium, history.

The full text of the article PDF (Russian)

 

References

1. Алешина С. А. Земства Оренбургской губернии и развитие образования // Шестые Большаковские чтения. Культура Оренбургского края: история и современность: научно-образовательный и культурно-просветительный альманах / науч. ред. С. В. Любичанковский. Оренбург : Агентство «Пресса», 2013. С. 219—226.
2. Аллагулов А. М. Влияние педагогической науки на становление образовательной политики в России во второй половине XIX — начале XX века : дис. … д-ра пед. наук. Оренбург, 2013. 474 с.
3. Болодурин В. С. Становление и развитие образования и педагогической мысли в Оренбуржье, 1735—1940 гг. : дис. … д-ра пед. наук. Магнитогорск, 2001. 371 с.
4. Владимирцева В. Г., Любичанковский С. В. Гражданское общество в русской провинции? Просветительская инициатива в Оренбургской губернии в последние десятилетия империи // Родина. 2010. № 6. С. 6—9.
5. Государственный архив Оренбургской области (ГАОО). Ф. 85. Оп. 1. Д. 1.
6. ГАОО. Ф. 85. Оп. 1. Д. 165.
7. ГАОО. Ф. 85. Оп. 1. Д. 2.
8. ГАОО. Ф. 85. Оп. 1. Д. 208.
9. ГАОО. Ф. 85. Оп. 1. Д. 209.
10. ГАОО. Ф. 85. Оп. 1. Д. 211.
11. ГАОО. Ф. 85. Оп. 1. Д. 216.
12. ГАОО. Ф. 85. Оп. 1. Д. 221.
13. ГАОО. Ф. 85. Оп. 1. Д. 225.
14. ГАОО. Ф. 85. Оп. 1. Д. 24.
15. ГАОО. Ф. 85. Оп. 1. Д. 244.
16. ГАОО. Ф. 85. Оп. 1. Д. 263.
17. ГАОО. Ф. 85. Оп. 1. Д. 269.
18. ГАОО. Ф. 85. Оп. 1. Д. 3.
19. ГАОО. Ф. 85. Оп. 1. Д. 378.
20. ГАОО. Ф. 85. Оп. 1. Д. 8.
21. Дашкевич Л. А. Городская школа в общественной и культурной жизни Урала конца XVIII — первой половины XIX века : дис. … д-ра ист. наук. Екатеринбург, 2007. 551 с.
22. Любичанковский С. В. Власть и проблема формирования гражданского общества на территории «внутренней периферии» Российской империи (исследовательская программа) // Известия Самарского научного центра РАН. 2011. Т. 13, № 3. С. 203—209.
23. Любичанковский С. В. Империя Романовых и проблема управления культурно-гетерогенным пространством // Уральский исторический вестник. 2013. № 3 (40). С. 59—68.
24. Мокроносова О. М. Благотворительные организации во второй половине ХIХ — начале ХХ в. (на материалах Южного Урала) : дис. … канд. ист. наук. Оренбург, 2002. 262 с.
25. Полухина В. И. Педагогическое образование в Оренбургской губернии в дореволюционный период : дис. … канд. пед. наук. Оренбург, 2010. 271 с.
26. Савицкий Г. В. Начальное народное образование на Южном Урале и в Северо-Западном Казахстане в 1851—1917 годах : дис. … канд. ист. наук. Оренбург, 2004. 273 с.