Vestnik of Orenburg State Pedagogical University. Electronic Scientific Journal.2015. № 3(15). P. 188—193
13.00.00 PEDAGOGIC SCIENCES
UDC 372.882
Polkina Svetlana Nikolaevna, Candidate of Pedagogic Sciences, Associate Professor
Orenburg State Pedagogical University
EDUCATIONAL ACTIVITY AT LITERATURE LESSONS AS MEANS OF TRAINING OF SCHOOL STUDENTS TO VITAL SELF-DETERMINATION
Abstract
The article contains results of the research directed on the solution of the problem of self-determination development of school students by means of organizing educational activity at literature lessons. The given work determines various aspects of the “self-determination” concept, discloses the essence of educational activity, and names its main components. The special attention is paid to the educational task based on problematic situations in the course of organizing educational activity. The complex of questions and tasks providing problematic situations is developed on the material of topics on the list of the school program for literature.
Key words
Self-determination, educational activity, educational task, problematic situation, literature lessons.
1. Буякас Т. М. Проблема и психотехника самоопределения личности // Вопросы психологии. 2002. № 2. С. 28—40.
2. Зимняя И. А. Педагогическая психология. М. : Логос, 2005. 384 с.
3. Ильясов И. И. Структура процесса учения. М. : Изд-во Моск. ун-та, 1986. 200 с.
4. Козельчук Б. Н. Организационно-педагогическое содействие жизненному самоопределению школьников в условиях функционирования учреждения общего образования : автореф. дис. … канд. пед. наук. Челябинск, 2004. 175 с.
5. Концепция федеральных государственных образовательных стандартов общего образования : проект / Рос. акад. образования ; под ред. А. М. Кондакова, А. А. Кузнецова. М. : Просвещение, 2008. 39 с.
6. Лебедева С. Ю. Жизненное и профессиональное самоопределение школьников в условиях профильного образования : дис. … канд. пед. наук. СПб., 2006. 209 с.
7. Маранцман В. Г., Чирковская Т. В. Проблемное изучение литературного произведения в школе : пособие для учителей. М. : Просвещение, 1977. 206 с.
8. Махмутов М. И. Проблемное обучение. Основные вопросы теории. М. : Педагогика, 1975. 368 с.
9. Мордовская А. В. Этнопедагогические основы формирования жизненного и профессионального самоопределения старшеклассников : На примере Республики Саха (Якутия) : дис. … д-ра пед. наук. М., 2000. 357 с.
10. Петровский А. В., Ярошевский М. Г. Психология : учебник для студ. высш. пед. учеб. заведений. М. : Издат. центр «Академия», 1998. 512 с.
11. Пряжников Н. С. Профессиональное и личностное самоопределение. М. ; Воронеж : Ин-т практ. психологии ; МОДЭК, 1996. 256 с.
12. Рубинштейн С. Л. Проблемы общей психологии. М. : Педагогика, 1973. 424 с.
13. Сапожникова Т. Н. Педагогическое сопровождение жизненного самоопределения старшеклассников : автореф. дис. … д-ра пед. наук. Кострома, 2010. 45 с.
14. Талызина Н. Ф. Педагогическая психология : учеб. пособие для студ. сред. пед. учеб. заведений. М. : Издат. центр «Академия», 1999. 288 с.
15. Федеральный закон «Об образовании в Российской Федерации». М. : Проспект, 2013. 160 с.