Vestnik of Orenburg State Pedagogical University. Electronic Scientific Journal. 2015. № 1(13). P. 193—205

 

13.00.00 PEDAGOGIC SCIENCES

UDC 378

Shishkina Natalia Alexeevna, Candidate of Economic sciences
Federal Agency of Scientific Organizations

 

ESTIMATING INNOVATIVENESS OF EDUCATIONAL MASTER’S DEGREE PROGRAMS

Abstract

The sphere of educational in the Russian Federation is at the stage of reforms, the main aim is the creation of sustainable development mechanism and provision of qualitative training in accordance with international standards. The achievement of objectives can be implemented via new educational technologies considering international experience and national practices in the advanced modern universities. This challenge can be met on the basis of the problem analysis and selecting opportunities applied to innovative educational programs in the modern Russian education. The author tries to consider the «innovativeness» element of Master’s Degree programs as the conditions to improve the direction of training managers in the period of educational reforms.

Key words

Educational Master’s Degree programs, innovations in education, innovativeness criteria of educational programs, innovativeness indicators of the educational Master’s Degree programs.

The full text of the article PDF (Russian)

 

References

1. Послание Президента РФ Федеральному Собранию от 04.12.2014 г. «Послание Президента РФ Федеральному Собранию» [Электронный ресурс]. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_171774/
2. Шумпетер Й. Теория экономического развития. М. : Прогресс, 1982. 455 с.
3. Санто Б. Инновация как средство экономического развития. М. : Прогресс, 1990. 296 с.
4. Кондратьев Н. Д. Большие циклы конъюнктуры и теория предвидения. М. : Экономика, 2002. 767 с.
5. Kuznetz S. Modern economic growth: Findings and reflections // American Economic Review. 1973. Vol. 63. P. 247—258.
6. Федеральный закон Российской Федерации от 23 августа 1996 г. № 127-ФЗ «О науке и государственной научно-технической политике» (с изменениями от 22.12.2014 г.) [Электронный ресурс]. URL: http://base.garant.ru/135919/
7. Новикова Е. А. Инновации в учебном проектировании // Инновации в образовании. 2007. № 4. C. 23—29.
8. Положение о научной школе Московского гуманитарного университета № 94 от 21.02.2011 [Электронный ресурс]. URL: http://www.mosgu.ru/nauchnaya/school/polozenie/
9. Постановление Правительства Российской Федерации от 27.04.2005 г. № 260 (с изменениями от 02.09.2014 г.) «О мерах по государственной поддержке молодых российских ученых — кандидатов наук и докторов наук и ведущих научных школ Российской Федерации» [Электронный ресурс]. 2014. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_168198/
10. Стратегия инновационного развития Российской Федерации на период до 2020 года (утв. распоряжением Правительства РФ от 8.12.2011г. № 2227-р) [Электронный ресурс]. М., 2012. URL: http://www.economy.gov.ru/wps/wcm/connect/economylib4/mer/activity/sections/innovations/doc20120210_04
11. Распоряжение Правительства РФ от 17.11.2008 г. № 1662-р (с изменениями от 08.08.2009 г.) «О Концепции долгосрочного социально-экономического развития Российской Федерации на период до 2020 года» [Электронный ресурс]. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_90601/
12. Указ Президента Российской Федерации от 07.07.2011 г. № 899 «Об утверждении приоритетных направлений развития науки, технологий и техники в Российской Федерации и перечня критических технологий Российской Федерации» [Электронный ресурс]. URL: http://www.kremlin.ru/ref_notes/988
13. Федеральный закон от 29.12.2012 № 273-ФЗ (с изменениями от 31.12.2014 г.) «Об образовании в Российской Федерации» [Электронный ресурс]. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_173432/