Vestnik of Orenburg State Pedagogical University. Electronic Scientific Journal.2015. № 1(13). P. 167—177
13.00.00 PEDAGOGIC SCIENCES
UDC 378.1
Kulaeva Galina Mikhailovna, Doctor of Pedagogic sciences, Associate Professor
Orenburg State Pedagogical University Vazhina Ekaterina Nikolaevna, Candidate of Philological sciences, Senior Lecturer
Orenburg State Pedagogical University
FORMATION OF PROFESSIONAL AND METHODOLOGICAL SKILLS IN STUDENTS-PHILOLOGISTS BASED ON THE USE OF INTERACTIVE TECHNOLOGIES
Abstract
The article is devoted to the method of formation private methodological skills in groups of studentsphilologists based on interactive technologies. In this paper the authors prove the effectiveness of business games and role-plays for teaching techniques of different types of control and training types of dictations to studentsbachelors. They also present methodical ways of acquiring professional skills in the classroom, such as dictating the text, finding texts for different types of dictations, checking written papers, presenting the analysis of the test works, applying different methods and means of verification of written works (self verification, mutual aid). The article describes the structural elements of laboratory practice at different stages of mastering the techniqueof monitoring and training dictations, examples of dictations, used as examples of presenting different types of dictations, control work and questions for the exam.
Key words
Method of forming private-methodological skills in the pedagogical field, business games and role-plays, test and training dictations in Russian.
1. Булохов В. Я. Роль линейного самоконтроля в повышении орфографической грамотности // Русский язык в школе. 1990. № 2.
2. Булохов В. Я. Сто разновидностей диктанта. Красноярск, 1994.
3. Гондарева Д. В. Творческие работы учащихся по русскому языку как показатель уровня овладения ими эстетикой грамматических форм // Язык, культура, личность: развитие творческого потенциала учащихся средствами русского языка : материалы конф., 17—18 марта 2011 г. Моск. пед. гос. ун-т ; составит. В. Ю. Макарова, М. В. Веселовская. М., 2011. С. 97—99.
4. Дейкина А. Д. Методическая компетентность как ценностная составляющая профессиональной деятельности учителя // Аксиологические аспекты методики преподавания русского языка (профессиональный и общеобразовательный уровни) : материалы Всерос. науч.-практ. конф. 19—20 марта 2009 / составит. и науч. ред. А. Д. Дейкина, Л. А. Ходякова, А. П. Еремеева, В. Д. Янченко. М. : МПГУ ; Ярославль : РЕМДЕР, 2009. С. 3—7.
5. Кулаева Г. М. Пишем диктанты с продолжением // Русский язык в школе. 2008. № 5. С. 22—26.
6. Кулаева Г. М. Художественный текст на уроках русского языка: чтение, анализ, оценка, речевое творчество. Дидактические материалы: 5—11 классы : пособие для студента-практиканта. Оренбург, 2010.
7. Ладыженская Т. А. Диктант с продолжением // Русский язык в школе. 1978. № 5. С. 40—46.
8. Острикова Т. А. Орфография в школе. М., 2008.
9. Устинов А. Ю. «Забытые» упражнения в учебниках «Школы 2100» // Начальная школа плюс До и После. 2007. № 9. С. 62—67.
10. Янченко В. Д. Диктант с продолжением как средство развития личности школьника // Развитие личности учащихся в процессе обучения русскому языку: духовное, интеллектуальное, эмоциональное : материалы Междунар. науч.-практ. конф. (20—21 марта 2014 г.) / науч. ред. и сост. А. Д. Дейкина, А. П. Еремеева, О. Ю. Ряузова ; сост. Р. К. Рамазанов. М. : МПГУ ; Ярославль: РЕМДЕР, 2014. С. 156—159.